האם הבחירות וחודשי השנה משפיעים על תשואות השוק

כשיש מגמה מעניינת, הנתונים מדברים בעד עצמם

לפני שאתחיל את הפוסט הזה, חשוב לי לציין שהוא מדבר על ניתוח אישי על בסיס תחושות אישיות בלבד, כאלו שאינן המלצת השקעה ואל תראו בתוכן ככזה, אלא כהנגשת ידע פיננסי.

תקופה ארוכה שאני מתהלכת עם תחושה שעוד רגע השוק יעלה, תחושה לא מבוססת, אבל ההנחה שלי שהבחירות בארה”ב בחודש נובמבר הקרוב יביאו לעליות בשווקים כטקס חגיגי כלשהו על מנת להראות כמה שהכלכלה חזקה, על מנת לחזק את יחסי הציבור של הקדנציה המהכהנת ואולי לתת “פינלה” טוב לנשיא המסיים. תחושה נוספת שיש לי היא שלקראת סופי שנה יהיה “ראלי סוף שנה”, בו השוק עולה ברבעון האחרון של השנה. 

כשיש לי תחושות לא מבוססות, אני אוהבת לחקור את הנתונים.

הניתוח יעסוק גם בהשפעת הבחירות על שוק הביטקוין והמניות וגם האם באמת יש עליות לקראת סוף שנה קלנדרית. בהקשר זה אציין כי הבחירות בארה”ב (בניגוד לישראל) מתקיימות בסדר מופתי כל ארבע שנים במדויק ותמיד בחודש נובמבר. הבחירות הקודמות התקיימו ב-2020, 2016,2012, 2008 וכו’ בסדרה יורדת כל ארבע שנים.

ניתוח ביטקוין לפי תשואות חודשיות

ביטקוין מייצג את קצב השוק והטמפו של תחום הקריפטו. אם הוא עלה אז כל שוק הקריפטו יעלה יחד איתו והפוך. על כן פניתי לבדוק דווקא אותו כמד דופק לשוק, הלא גם שקיימת קורלציה גבוהה לשוק המניות (ליתר דיוק לאינפלציה, אבל זה לפוסט אחר). תרשים שאני אוהבת שמציג את התשואות של ביטקוין על פני חודשים ולמשך שנים, להלן:

ירוק – תשואה חיובית, אדום – תשואה שלילית.

אוקיי, מעניין. בניתוח החלטתי להתמקד בחודשים אוגוסט – דצמבר כדי לבדוק את מצב הבחירות ואת “ראלי סוף השנה”.

  • ניתוח של חודשי אוגוסט מראה שיש יותר חודשי אוגוסט עם תשואה שלילית (8 מתוך 12), אך במקרה הזה הממוצע עדיין נותר חיובי, כלומר, למרות שחודש אוגוסט מאופיין ב-66% מהמקרים בירידות, עדיין היו שנים בהם חודשי אוגוסט עשו תשואות של 65%, 30% שהיטו את הממוצע כלפי מעלה. במקרה הזה עדיין אני בוחרת להסתכל על כך שאוגוסט מאופיין בירידות, מה שמעיד כל כך שחודש אוגוסט של השנה (2024) שהסתיים בירידות 8%- בביטקוין לא מהוות דבר חריג.
  • אם מסתכלים על חודשי ספטמבר לאורך השנים, ניתן לראות בצורה די ברורה שחודש ספטמבר לרוב מסתיים בתשואה שלילית בביטקוין. מתוך 12 חודשי ספטמבר שנמדדו בין 2013-2024, 9 הסתיימו בתשואה שלילית ורק 3 בתשואה חיובית, כלומר ב-75% מהמקרים ביטקוין יורד במהלך ספטמבר. התשואה הממוצעת של כלל חודשי ספטמבר שנמדדו הוא 4.7%-. מכאן ניתן להניח שייתכן וקיימת מגמה בחודשי ספטמבר של ירידות שאולי נראה אותם גם כאן. נכון ליום כתיבת הפוסט, ביטקוין נגע ב-55,600 דולר ובירידה של 4%-.
  • לעומתם, חודשי אוקטובר מתאפיינים עד כה בעליות: מתוך 11 חודשי אוקטובר, 9 מתוכם הסתיימו בעליות, כלומר ב-81% מהמקרים היו עליות באוקטובר, עם ממוצע של 22%
  • חודשי נובמבר מתאפיינים גם הם בעליות: מתוך 11 חודשי נובמבר, 7 הסתיימו בעליות,  כלומר ב-63% מהמקרים נובמבר סיים עם עליות בממוצע של 46%.
  • חודשי דצמבר רגועים יותר עם מגמה פחות מובהקת: אפשר להגיד שחצי מהחודשים מסתיימים בירידות וחצי בעליות ובתשואה סבירה של 5%.

האם הבחירות משפיעות על ערך הביטקוין

אם נסתכל על שנות הבחירות 2020 ו-2016, נראה שאוקטובר ונובמבר מראים עליות יפות 27% ו-49%. יחד עם זאת, לא ניתן להסיק נתונים מהמדגם משום שאין מספיק נתוני דגימה לכדי מדגם מייצג. מזכירה כי ביטקוין קיים מ-2009, אך החל להסחר בבורסאות בין השנים 2012-2013 ועל כן הנתונים קיימים רק משנים אלו.

מסקנות השפעת הבחירות והחודשים על ביטקוין

  • נראה שקיימת מגמה בחודשי השנה ובאופן השפעתם על תשואות הביטקוין יותר מאשר הבחירות (וזאת לאור כך שאין נתוני דגימה מספקים באשר לבחירות).
  • אם ההיסטוריה תחזור על עצמה ייתכן שנראה תיקון כלפי מעלה של השוק באוקטובר ונובמבר. כמובן שלא מדובר בהמלצת השקעה, אלא ניתוח נתוני העבר.

ניתוח מדד S&P500

המקביל לביטקוין אותו בחרתי לנתח כמייצג תיק השוק הוא מדד סנופי, המייצג את 500 החברות הגדולות בארה”ב. זאת מתוך הנחה שהמדד משקף את תיק השוק והמגמות בעולם. המדד מהווה מיקרוקוסמוס של הכלכלה העולמית (לא באמת, אבל נניח).

במקרה הזה, התרשים היחיד שמצאתי פחות נעים לעין, אך עדיין אנסה לנתח אותו:

בכדי לפשט את התרשים, יצרתי טבלה מאגדת של הנתונים כמו בשיטה הקודמת – כמה מחודשי הדגימה הסתיימו בעליות וכמה בירידות, להלן:

 

מניתוח הנתונים נראה שחודשי אוגוסט מסתיימים לרוב בעליות, זאת על אף שממוצע התשואות מעט שלילי 0.11%-. לעומתו ספטמבר עם דשדוש, כלומר חצי מחודשי ספטמבר מתסיימים בעליות וחצי בירידות, ממוצע התשואות הינו שלילי 1.13%-, מה שיכול לבשר על כך שחודש ספטמבר לרוב הינו חודש פחות מוצלח בשוק.

לעומתם, חודשי אוקטובר, נובמבר ודצמבר מתאפיינים בעלייה גם באחוזים וגם בתשואות, כאשר הבולט הוא חודש נובמבר עם 77% מהמקרים בו היו עליות שהתסכמו ב-2.4% תשואה חיובית.

האם הבחירות משפיעות על ערך המדד

בשוק המניות ניתן להתבסס על מדגם גדול יותר של נתונים, לראייה, בתרשים הנ”ל היו שבע מערכות בחירות אותן אפשר לנתח. 

החלטתי להתמקד בחודשים סביב הבחירות ספטמבר – דצמבר. מספר מסקנות:

ישנן שתי מערכות בחירות שלא היו מייצגות – בשנת 2000 בו היה משבר הדוט קום ושנת 2008 בו היה משבר הסאבפריים. בשתי מערכות בחירות אלו השווקים ירדו לאור המשברים הכלכליים ופחות בהקשר מערכת הבחירות.

מתוך חמש מערכות הבחירות שנותרו, אין מובהקות מאוד ברורה בנתונים, אך עדיין אפשר לראות שחודש אוקטור עשוי להראות מתח מסויים בשוק לקראת הבחירות ולפיכך בחלק מהמקרים התשואה הינה שלילית. לעומתם, חודשי נובמבר ודצמבר התאפיינו בעליות אותן אייחס לוודאות שלאחר הבחירות וירידת המתח אצל המשקיעים. 

ניסתי לבחון תשואות שנתיות, האם שנת בחירות משפרת את ביצועי המדד השנתיים. גם כאן אין מובהקות ברורה – נראה שברוב שנות הבחירות (5 מתוך 7 מערכות בחירות בהן לא היה משבר)  היו תשואות חיוביות של 6% ועד 18% לשנה. לא מדובר במגמה מאוד ברורה שכן, לרוב, ב-75% מהשנים מדד S&P500 עולה בטווח תשואות זה בשנים רגילות שאינן מאופיינות במערכות בחירות. 

מסקנות הניתוח

  • מערכות בחירות לא ממש משפיעות בצורה הדוקה על התשואות בשווקים, חודשי השנה דווקא יותר בעלי השפעה. ניכרת עונתיות בשווקים.
  • מהניתוח עולה שחודשי אוגוסט וספטמבר הם חודשים עם פוטנציאל לירידות ותשואות שליליות בביטקוין ובשוק ההון, מדובר בעונתיות, שאינה בהכרח קשורה לבחירות. 
  • חודשים אוקטובר ונובמבר נראים מעודדים יותר מבחינת הסיכוי לעליות ותשואות חיוביות. יחד עם זאת, חודש אוקטובר השנה יכול להיות מתוח בגלל הבחירות והמצב העולמי ועל כן ייתכן ונראה בו ירידות עד לתוצאות הבחירות. המתח סביב החירות תלוי בתקופה בעולם, בנפיצות המתמודדים ועוד כמה פרמטרים.
  • אישית אני מאוד מקווה שההיסטוריה תחזור על עצמה והתיקונים יגיעו בנובמבר ושגם חודשי נובמבר ודצמבר הללו (בתקווה גם אוקטובר) יתנהגו לפי הסטסטסטיקה עד כה. אם כן, יש מצב שאז ציפיות המשקיעים לעליות הביטקוין לאור אירוע החציה ימוממשו.
  • כן, נראה שלא סתם הייתה לי תחושה “ראלי סוף שנה” ברבעון האחרון בשווקים, הראלי יכול להיות חיובי ויכול להיות שלילי, אך לרוב הוא חיובי ויש לו השפעה גדולה על התשואות השנתיות (בסה”כ המדדים וביטקוין עולים לאורך השנים).
  • אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד ומתי הזמן הכי מדוייק לקנות ביטקוין או לבצע השקעות, מה שכן חשוב תמיד זה לגדר ולנהל סיכונים, כי לא לקחת סיכון מנוהל, זה סיכון גדול לכסף שלכן שנשחק ומאבד מערכו.
  • לסיום, כך נראה חיתוכי הרבעונים בביטקוין מבחינת תשואות, לצערי לא מצאתי כזה למדד סנופי:

שימו לב לממוצע התשואות ברבעון רביעי של 88%.

 
מקווה שנהנתם וקיבלתם ערך מהניתוח, מזכירה שאין לראות בפוסט ובניתוח כהמלצה להשקעה, אלא בהנגשת ידע למטרות חינוך פיננסי, כמו כן, העבר לא תמיד מעיד על העתיד, אלא רק מאפשר ללמוד ממנו.
אם אהבתם את הבלוג, שהוא לגמרי נכתב באהבה ובחינם, אשמח שתפרגנו לי דרך שימוש במדריכים וההמלצות בבלוג שיכולות לתמוך בהמשך פעילותי.
כדי לא לפספס עשרות כתבות מרתקות שעולות לבלוג, הרשמו לרשימת התפוצה כאן או בהמשך העמוד, מבטיחה תוכן איכותי.
 
בהצלחה, 
קריפטו וומן.

המשיכו לעקוב אחריי

התכנים באתר אינם מהווים יייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בתכני האתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. על אף מאמצים למנוע זאת, המידע באתר עלול להיות חסר, שגוי, או לא מעודכן. כל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. 

כתיבת תגובה