יום בחיי משקיעת קריפטו

והמשמעות האמיתית של סיכוי אל מול סיכון

כאשר יש שאלות נפוצות ברשת, אנ אוהבת לכתוב תשובה מפורטת ומעמיקה ולשגר אותה, במקום לענות אחת אחת :). והפעם על הפרק ירידות משמעותיות של ביטקין ויחד איתו מטבעות נוספים וכל שוק הקריפטו. חשוב לציין שגם שוק ההון ירד – מדד S&P500 שמייצג את 500 החברות הגדולות בארה”ב ומדד הנאסדק של 100 חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה”ב.

קצת נתונים

ביטקוין היה בשיאו (היחסי לתקופה) ב-29/7/24 בשווי של קרוב ל-70,000 דולר. תוך שבוע שלם ראה תחתית של 49,000 דולר, שזה ירידה של קרוב ל-30% בתקופה מאוד קצרה. בכל השבוע מורט העצבים הזה, היה יום אחד בו ביטקוין פגש את התחתית ב-5/8/24 ובו נרשמה הירידה הגדולה ביותר של 15% ליום מ-59,000 ל-49,000 דולר. 10,000 דולר ביום אחד וסה”כ ירידה של 21,000 דולר תוך שבוע. וואו. כואב.

ככה זה נראה:

הרבה לחץ והיסטריה

כמובן שהמצב הזה מדיר שינה מעיניהם של משקיעים רבים, בכל זאת, כשתיק ההשקעות נחתך ב-30% זה לא דבר טריוואילי, זה קשה ויוצר מתחים ואף חרדות. במקרים אחרים ולא מעטים זה גורם להפסדים – משקיעים שנלחצו לאור הירידות החדות ומכרו בהפסד.

אבל אלו הם חוקי המשחק. 

למה הירידות?

לעיתים הסיבה לא באמת ידועה, לפעמים אנליסטים מנסים לקשר סיבות כי צריך משהו להיאחז בו, הרי אנחנו כבני אדם לא יכולים להיות בתחושה של חוסר ידיעה. בנוסף לא ייתכן שמומחים יודעי דבר יהיו חסרי תשובות ואחרון חביב, לא ייתכן שלא יהיה סיקור תקשורתי לנושא שיכול ליצור עניין רב, שכל היום ישדרו לנו אותו ושיכניס אותנו ללחץ גבוה. אז במקרה של הירידות האחרונות, ייחסו מספר סיבות- מצב גיאופליטי מתוח בעולם ולזה מצטרפת איראן שמאיימת לתקוף, דוח תעסוקה בארה”ב שפורסם לאחרונה והראה האטה במשק, ריבית ביפן שעלתה וגרמה למשקיעים רבים למכור את ההשקעות שלהם ולהיסטריה כללית בשוק. כל סיבה כזאת לכשעצמה כנראה לא ההסבר הטוב ביותר לירידות, אולי כולן יחד קצת יותר.

בשורה תחתונה, בתור מי שאינה חובבת אקטואליה – זה בכלל לא משנה ואפילו לא מעניין, כי אלו הם חוקי המשחק בהשקעות.

סיכון בהשקעות

פה נכנסת ההבנה העמוקה של סיכוי מול סיכון. בכל השקעה יש סיכון לפי רמות שונות – נמוך, בינוני, גבוה. הסיכון בהשקעות בא לידי  ביטוי בהרבה מאוד מדדים פיננסים מורכבים, אבל אנסה לתת מחשבה פשטנית של חוק האדם הסביר להגדרה של סיכון בהשקעות:

1. מה הסיכוי שאפסיד מההשקעה – אאבד חלק ממנה או שהיא תרד לטימיון, כלומר, תמחק או תהיה שווה לאפס.

2. ההגדרה המימונית הקלאסית – כמה ההשקעה תנודתית, כלומר כמה השקעה תחווה שינויים קיצוניים בערכה: שינויים חדים ותדירים.

שוק ההון במיינסטרים נחשב לרמת סיכון גבוהה ובטח קריפטו. הסיבה לכך היא שהם מאופיינים ברמת תנודתיות גבוהה מאוד. לעומתם שוק הנדל”ן נחשב לסיכון נמוך בגלל שאינו תזיזתי וחווה תנודות חדות ותדירות. אציין שבראייתי שוק ההון הוא רמת סיכון בינונית וקריפטו גבוהה. 

אם נסתכל על השווקים בשבועיים האחרונים – בעוד שביטקוין ירד ב-30% (מתוכם 15% ביום אחד בלבד), מדד ה-S&P500 ירד ב-10% בלבד. כלומר – ביטקוין ירד פי שלוש ביחס למדד המוביל והדי מייצג S&P500. לעומתם שוק הנדל”ן לא הרגיש שינוי ספציפית באותה תקופה. 

ואם נסתכל לאורך השנים, כך נראים גרפים המשווים בין רמות התנודות בשלושת סוגי ההשקעות: 

ניתן לראות שירידות של 80%, 50% הן סבירות לשוק הקריפטו בעוד שבשוק ההון 50% זה המקסימום ודי קיצוני. מה גם שהתדירות של הנפילות בקריפטו גבוהות יותר. שוק הנדל”ן מתאפיין עם מגמות יציבות וללא תנודות משמעותיות. מפה נגזרת רמת הסיכון לשווקים: נדל”ן – סיכון נמוך, שוק ההון – סיכון בינוני, קריפטו – סיכון גבוה.

חשוב להגיד שבביטקין וקריפטו יש אלמנט של סיכון נוסף שהוא אבטחת המטבעות וההחזקה הפרטית (מתייחס לסעיף 1 – מה הסיכוי שאאבד את ההשקעה). לצערי זה סיכון שמתממש מידי יום כי אנשים לא הבינו את המשמעות של מפתח פרטי או נפלו קורבנות להונאות ברשת. את הסיכון הזה צריך לדעת לנהל. וככל שההשקעה גדולה יותר, כך חשוב להקדיש יותר יותר להבנת התחום וניהול סיכונים.

סיכוי בהשקעות

ברמה הכי פשוטה, סיכוי נמדד על ידי הערכת פוטנציאל הרווח או התשואה הצפויה. אפשר למדוד את זה לפי ההיסטוריה – כמה תשואה השקעות עשו לאורך זמן. 

להלן טבלת השוואה בין תשואות לאורך השנים בין מדד ה-S&P500 וביטקוין (ירוק = סיכוי. אדום = סיכון):

 

וכך זה נראה גרף התשואות שמייצג את הסיכוי (ביטקוין בכתום, S&P500 בכחול):

שורה תחתונה – ביטקוין עשה תשואות גבוהות יותר לאור השנים, הממוצע השנתי שלו במשך 15 שנות חייו עומד 610% לשנה בעוד ש-S&P500 עומד על 12% לשנה לאותה תקופת זמן.

מילה על הערכת סיכונים 

כי זה באמת חשוב. 

כדי להעריך עוצמת סיכון אני אוהבת להגדיר לעצמי סבירות וחומרה – מה הסבירות שאאבד את ההשקעה או חלק ממנה וחומרה – כמה זה חמור אם הסיכון יתממש (כמה כסף השקעתי ועד כמה זה יכאב לי אם אאבד חלק ממנו או את כולו). ככל שעוצמת הסיכון גבוהה יותר, כך עליי להקדיש יותר להורדת הסבירות או החומרה.

טבלת עזר שהמצאתי כדי להעריך סיכונים. ככל שעוצמת הסיכון גבוהה יותר, כך עליי להיות מקצועית יותר בתחום ההשקעה:

סיכום ותובנות עיקריות

  • סיכוי וסיכון זה לא סתם קלישאה, זו מתודולוגיית השקעה! ככל שהסיכוי עולה, כך גם רמת הסיכון של השקעה, אין מתנות חינם ובשביל להרוויח צריך לקחת סיכונים (מנוהלים)
  • הפסד אינו ממשי עד לרגע המכירה, עד אז הוא הפסד על הנייר בלבד ולכן לא למהר להספיד השקעה או לממש אותה בהפסד.
  • התחילו להשקיע מוקדם, ככל שתקדימו להבין את חוקי המשחק ולפתח אוריינות פיננסית, כך תהיו משקיעות טובות יותר.
  • השקעות נמדדות לטווח רחוק – אם עשיתן השקעה שהיא טובה ואתן מאמינות בה, שחררו ממנה ואל תבדקו אותה כל יום.
  • תמעיטו בחדשות, זה מעלה את סף החרדה 🙂
  • ירידות בקריפטו (וגם בשוק ההון) זה חלק מחוקי המשחק, לא להתרגש, בטווח הרחוק זה מתגמל.
במצבים כאלו נמדדות משקיעות טובות, מי שעוברת ירידות קיצוניות לומדת לאין שיעור יותר מי שרק הרוויחה כל החיים מהשקעות (בהנחה ויש דבר כזה).
 
בהצלחה, 
קריפטו וומן.

המשיכו לעקוב אחריי

התכנים באתר אינם מהווים יייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בתכני האתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. על אף מאמצים למנוע זאת, המידע באתר עלול להיות חסר, שגוי, או לא מעודכן. כל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד.