על מערכת היחסים שבין ריבית לאנפלציה

על סיפור האהבה בין ריבית ואינפלציה כתבתי במרץ 2022, על רקע האינפליה הגואה בארה”ב ותחילת העלאות הריבית.

הפוסט מסתכל מנקודת מבטה של משקיעה, שצריכה להבין תמונה מאקרו כלכלית בהקשר ישיר להשפעות על ההשקעות שאני מנהלת.
 

תהנו.

על רקע האינפלציה הגואה בארה”ב (7.5%), עלתה הריבית בשבוע שעבר מ-0.25% ל-0.5%. להבנתי מתוכננות עוד מספר העלאות ריבית השנה.

תזכורת לאינפלציה:

📈אינפלציה = התייקרות מחירים = ירידה בכח הקנייה של הכסף.

בחייאת, מה זה אומר?

כל סכום שהיה לי שנה שעברה, ירד בערכו ב-7.5% בגלל שכל המחירים עלו.

כלומר, אם היה לי 100,000 דולר שנה שעברה, היום הם שווי ערך ל-92,500 דולר מבחינת מה שאוכל לקנות איתם.

אינפלציה גבוהה מזוהה עם ריבית נמוכה.

והפוך – ככל הריבית גבוהה, כך האינפלציה נמוכה.

איפה הבעיה באינפלציה גבוהה?

המחירים עולים לצד משכורות שנשארות די קבועות ולא בהכרח עולות לפי קצב האינפלציה. הלוואי והמשכורת שלי הייתה עולה השנה ב-7.5%.

בנוסף לזה, בגלל שהריבית נמוכה, בעלי ממון לוקחים יותר הלוואות זולות לצבור עוד נכסים.

שורה תחתונה – מעמד הביניים והנמוך נחלשים בכח הקנייה שלהם בעוד שעשירים צוברים נכסים ומתעשרים יותר. 

 

הדרך הידועה להתמודד עם אינפלציה גבוהה היא ע”י העלאת ריבית

ככל כשהריבית עולה => משקיעים יעדיפו לשים את כספיהם בנכסים חסרי סיכון: פק”ם בבנק, אג”חים על פני נכסים מסוכנים – לדוגמא שוק ההון (אולי קריפטו?).

ולכן הציפייה היא שבהעלאת ריבית אנשים ינטשו את הנכסים המסוכנים ויפנו לנכסים חסרי סיכון, למען האמת אומרים שהשוק כבר מגלם את זה בירידות שחווינו לאחרונה בשוק ההון.

בגלל שאני אוהבת לדעת ולא להיות מופתעת  מה הולך להיות עם תיק ההשקעות שלי (שאינו רק בקריפטו), בדקתי איך מתנהג מדד S&P500 שמייצג את 500 החברות הגדולות בארה”ב (מעכשיו נקרא לו ‘תיק השוק’ כדי שהמרצה שלי למימון יהיה גאה בי) למול גובה הריבית בארה”ב, מצורף בתמונה פה (כתום שוק ההון, כחול ריבית).

בקיצור…מה גילתי?

בזמנים שהריבית הייתה מאוד גבוהה, בין 10-20 אחוז (בין השנים 70-80) תיק השוק לא הניב תשואות משמעותיות בכלל, בממוצע כ-3.5% לשנה. למעשה שוק ההון לא היה משתלם והיה עדיף לשים את הכסף בבנק. כן..כן..היו זמנים כאלו.

בין שנות ה-80-90 הריבית הייתה בין 5-10 אחוז וירדה ל-3%. תשואת השוק הייתה משמעותית יותר והגיע ל-9.5 אחוז בממוצע לשנה. כלומר – תיק השוק והתשואה בבנק היו די זהות.

בעשור האחרון – הריבית הייתה אפסית, בשיא שלה הגיע ל-2%. תשואה שנתית ממוצעת של תיק השוק הייתה כ-23%. משמע, אם שמנו כסף בבנק הפסדנו תשואה של 23% בשנה.

ומה למדתי מכל הסיפור?

בשלושים שנים האחרונות, הקשר הדוק מאוד בין סביבת הריבית הנמוכה לבין תשואות של תיק השוק והשקעות. ככל שהריבית נמוכה, כך משקיעים יעדיפו לשים את כספם בנכסים מסוכנים יותר שיתנו להם תשואה טובה יותר.

והפוך – ככל שסביבת הריבית תהיה גבוה יותר, כך משקיעים ינטשו השקעות מסוכנות ויעדיפו לשים את כספם באפיקים סולידים ופחות מסוכנים. 

אז הקשר בין השניים אכן קיים ולריבית יש פקטור משמעותי על התשואות בהשקעות.

ידע שווה כח, תזכרו את זה תמיד.

בגרף ניתן לראות  בכתום את גובה הריבית, הנרות ירוקים ואדומים זה התשואה של תיק השוק.

 

המשיכו לעקוב אחריי

התכנים באתר אינם מהווים יייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בתכני האתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. על אף מאמצים למנוע זאת, המידע באתר עלול להיות חסר, שגוי, או לא מעודכן. כל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד.