עושות סדר – ביטקוין למתחילות

נוצר באמצעות firefly.adobe.com

ביטקוין זה דבר מורכב למי שלא מכירה אותו, זוכרת את עצמי בתחילת דרכי בעולם הזה – אבודה ושומעת מושגים שהיו סינית עבורי. לכן השתדלתי לכתוב את המאמר בצורה שהיא קודם פשוטה ולאחר מכן מדוייקת. מעבר למונחים המקצועיים, חשוב לי שתקראו את הפוסט והוא יעשה לכן סדר במושגים, מקווה שהצלחתי.

לפני שנדבר על ביטקוין, בואי נבין מזה קריפטו?

קריפטוגריה זה ענף מתמטי שעוסק בהצפנה, אימות, זהות  ואבטחה של מידע. מטבעות קריפטוגרפיים, או בקיצור קריפטו, הם כאלו שמבוססים על מנגנוני הצפנה. ביטקוין הוא מטבע הקריפטו הראשון ולאחריו צצו מטבעות קריפטו כמו פטריות אחרי הגשם.

ביטקוין

ביטקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי הראשון שהמציא אדם או קבוצה אנונימיים בשם סאטושי נאקימוטו, עד היום לא ידועה זהותו. בשנת 2008 הפיץ סאטושי נאקימוטו מסמך שנקרא “המסמך הלבן” שמתאר את מטרת הביטקוין ואיך הוא עובד, לרבות התוכנה של ביטקוין.

שנת 2008, שנה בה היה שיא משבר הסאב פריים הידוע לשמצה, בו הציבור החל לאבד אמון במערכת הכלכלית על רקע מתן הלוואות ללא יכולת כיסוי, הדפסות כספים וחילוץ הבנקים וחברות הביטוח בזמן שאנשים ברחובות מחוסרי דיור ברחובות. על הרקע הזה קם מטבע הביטקוין במטרה להיות מטבע ניטרלי שלא תלוי באף גוף או גורם ריכוזי שמקבל עליו החלטות, כמו הבנק שמחליט כמה כסף להדפיס ולמי לתת ממנו, מה יהיה גובה הריבית ומה תהיה האינפלציה השנתית.

ביטקוין הוא לא מטבע פיזי, אין לו שום צורה או מיקום בזהה לכסף הדיגיטלי שלנו היום. הוא סה”כ שורת קוד שנשלטת בידי תוכנה וטכנולוגיה. מקסימום הביטקוינים שיהיו אי פעם בעולם הם 21 מיליון ולא יותר.

מטרת המטבע

להיות מטבע שיעבור בין אדם לאדם בצורה אמינה, ללא גוף מתווך ובצורה מבוזרת. בשביל להבין את מה שרשמתי פה עכשיו, חשוב לי להבהיר את המושגים האלו – צורה אמינה ומבוזרת.

נתחיל מלהבין מזה צורה אמינה:

בשביל זה חשוב שנבין איך עובד כסף דיגיטלי. אבל לפני כסף דיגיטלי אני רוצה שנחשוב על שירות מייל. בזמן שאני שולחת אליך דואר אלקטרוני, הדואר יתקבל אצלך בתיבת המייל, אך העתק ממנו ישאר בתיבת המייל שלי. הדבר הזה מעולה בשביל שירות מייל, אבל הוא גרוע ממש שמדובר בכסף דיגיטלי. הרי אי אפשר שכסף שאני מעבירה אלייך ישאר במקביל אצלי בחשבון הבנק- זוהי בעיית התשלום הכפול ובשביל להימנע ממנה נעזר בבנק שיבצע את העסקה ביננו בצורה אמינה. כלומר, יגרע את הכסף מחשבון הבנק שלי ויעביר אותו לחשבון הבנק שלך.

בעוד שאנחנו תמיד נסמכות על הבנק או גורם צד שלישי שיבצעו את העסקה בצורה אמינה, היום באמצעות טכנולוגיה אפשר לייתר את גורם האמון בנינו. כלומר, הטכנולוגיה הגאונית עליו ביטקוין מבוסס מייצרת אמון במקום שהיא לא קיימת בין שני אנשים זרים שרוצים לבצע עסקה ביניהם. הטכנולוגיה הזאת נקראת טכנולוגית הבלוקצ’יין שמטרתה לבצע עסקאות בין אדם לאדם ובצורה אמינה ללא גורם צד שלישי באופן שקוף ובצורה מבוזרת. בלוקצ’יין זוהי שרשרת בלוקים ובה נרשמות כל העסקאות שאי פעם בוצעו בביטקוין, מי העביר למי ואיזה סכום. בהמשך אפרט על הטכנולוגיה ואיך היא עובדת.

בואי נדבר על הצורה המבוזרת בה עובד ביטקוין, ייתכן שזה יהיה קצת קשה להכלה:

מטבע מבוזר זה מטבע שלא נשלט בידי אף גורם ריכוזי – מוסד, בנק, מדינה, עסק או גוף כלשהו. אין מנכ”ל ביטקוין בע”מ ואין בנק הביטקוין. לביטקוין אין בעלים אחד שמנהל את מאגר הנתונים שלו ומקבל עליו החלטות כמו כמה להדפיס ממנו ומתי. מי שמנהל אותו זה משתמשי הרשת שעושים זאת באמצעות קוד תוכנה.

משתמשי הרשת הם מחשבים שנקראים צמתים. אותם הצמתים מחזיקים בהעתק הבלוצקיין כולו וכך למעשה בכל העסקאות שנרשמו בו אי פעם. העובדה שיש עשרות אלפי מחשבים בעולם שמחזיקים את העתק הבלוקצ’יין היא הכח החזק ביותר של ביטקוין, זה אומר שבשביל לפרוץ את רשת הביטקוין צריך לפרוץ לכל אותם אלפי מחשבים, דבר שהוא בלתי אפשרי. בגלל שביטקוין אינו נסמך על שרת אחד יחיד אין לו נקודת כשל ולא ניתן להשבית אותו, בניגוד לכל מסד נתונים ריכוזי שמצריך אמצעי אבטחה רבים בשביל שלא יחדרו אליו וישביתו אותו. ככל שיש יותר צמתים, כך הביטקוין (או כל מטבע אחר) מבוזר יותר ומאובטח יותר.

הביזוריות באה לידי ביטוי גם בביצוע העסקאות עצמן. בעוד שבבנק מסורתי כל העברה בנקאית מחכה לפקיד הבנק שיבצע את הפעולה בעצמו, ברשת הביטקין כל בקשה להעברת מטבעות עוברת אימות עסקה (לוודא שהיא תקינה ושהכסף שביקשו להעביר אכן קיים אצל השולח) ולאחר מכן נרשמת בבלוקצ’יין כחלק מתהליך הכרייה עליו אפרט בהמשך.

פירקנו את שני הנושאים – צורה אמינה וצורה מבוזרת.

אמרנו שביטקוין הוא מטבע הקריפטו הראשון שמבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ’יין שהיא מהפכנית.

עכשיו בואו נבין איך עובדת טכנולוגיית הבלוקצ’יין:

בלוקצ’יין זו שרשרת של בלוקים. לשם כך נדמיין שיש לי דף אותו אחלק לכל קוראות הבלוג שלי. הדף הזה הוא דף קסמים, ברגע שאני ארשום בו משהו כולם יראו אותו באופן אוטומטי והפוך, ברגע שמישהו אחר יכתוב אני אראה, להלן בלוק.

כל בלוק או דף קסמים הוא עמוד בספר הנהלת החשבונות של הרשת. דמיינו לכן שבדף הקסמים נכתבות כל העסקאות שקורות בעשר הדקות הקרובות וכולן יכולות לראות את העסקאות שנרשמות בו און ליין בצורה שקופה – ארנק XXXX העבירה לארנק YYYY ביטקוין וכו’. על מנת לסגור את הדף ולנעול את העסקאות שרשומות בו נדרש לפתור סוג של חידות מתמטיות מאוד מסובכות שעבורן צריך כח מחשוב חזק מאוד. המחשב הראשון שפתר החידה מציג לכל משתמשי הרשת שצרכים לאשר את הפתרון ובאופן הזה הוא נועל את הדף והעסקאות שנרשמו בו, כך שלא יהיה ניתן לשנות אותו יותר לעולם או לחזור אחורה בזמן ולהכחיש עסקאות (כלומר, לטעון שמעולם לא קרו). פתרון החידה ונעילת הבלוק מזכה את מי שביצע את הפעולה בפרס, תגמול שנכון ליום כתיבת הבלוג עומד על 6.25 ביטקוינים חדשים שנולדו לאויר העולם, זה בנוסף לבתשלום העמלות עבור העסקאות שנרשמו בבלוק. התהליך הזה של אימות העסקות, רישומן בבלוקצ’יין ויצירת ביטקוינים חדשים נקרא כרייה ובדיוק כמו כרייה של זהב בו מושקעת אנרגיה פיזית אז בכריית ביטקוין נדרשת אנרגיה חישובית גדולה מאוד. כזאת שבמחשב רגיל ידרשו מאות שנים ואפילו יותר כדי לפתור את החידות לזכות בפרס ולכן זה לא משתלם לרוב האנשים וכתלות בעלות החשמל.

דבר נוסף הוא שהבלוקים תמיד קשורים ביניהם מתמטית. כל בלוק מתבסס על הבלוק הקודם באמצעות קשרים מתמטיים ולכן כל בלוק תלוי בבלוק הקודם שתלוי בבלוק הקודם וכן הלאה. ככל שיש יותר בלוקים כך הרשת יותר אמינה ולשנות עסקאות יהיה בלתי אפשרי.

הכורים

הם מיליונים של משתמשים שהורידו תוכנה לכריית ביטקוין והם אלו שמנהלים את ספרי הנהלת החשבונות ברשת, מתעדים כל עסקה ואיזה ביטקוין שייך למי ועושים את כל תהליך הבלוקצ’יין שדיברנו עליו, לרבות פתרון ואישור החידות. כל משתמש כזה מחזיק העתק של הבלוקצ’יין ובאופן הזה הם גם מאבטחים את הרשת, שכן המידע נמצא אצל כל המשתמשים ולא יושב בשרת אחד מרכזי כמו בבנק ולכן לא ניתן לפרוץ אליו ולשנות אותו. בשביל לשנות את הנתונים ברשת, צריך לשנות אותם אצל כל משתמש שמחזיק בהעתק הבלוקצ’יין אצלו במחשב. דבר שהוא בלתי אפשרי ולא משתלם בשום צורה.

כך שהשיטה מאוד אמינה, בלתי ניתנת לזיופים ומאובטחת ברמה גבוהה מאוד, יותר מכל בנק או גוף ריכוזי ששומר את הנתונים שלו במאגר מידע יחיד.

ככל שהבנתי יותר את ביטקוין ואת האופן שבו הוא עובד, הבנתי כמה הוא מדהים ואיזה בשורה מטורפת הוא. אבל ככל שהבנתי יותר בעולם ההשקעות ומה מייחד נכסים, הבנתי למה אני יותר ויותר מאמינה שהוא שווה הרבה מאוד ורק יעלה בערכו, על כך אכתוב בפוסט אחר.

איך קונים ביטקוין?

יש כמה שיטות, כתבתי עליהם אם חשקה נפשיכן בהחזקה פרטנית, אז ממליצה לכן לקרוא את המדריך לאיך קונים ומוכרים קריפטו והכל על ארנק דיגיטלי.

 

מקווה שנהנית. שלך,

קריפטו וומן.

 

המשיכו לעקוב אחריי

התכנים באתר אינם מהווים יייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בתכני האתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. על אף מאמצים למנוע זאת, המידע באתר עלול להיות חסר, שגוי, או לא מעודכן. כל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד.